zaterdag 17 november 2012

De 5 rollen van de leraar

Volgens Marie Slooter kun je alle activiteiten die een leerkracht in de klas laat zien, onderbrengen in een vijftal rollen. De leraar is:



1) Gastheer, stemt af
Effect op de leerling: De leerling voelt zich welkom. 

Doen door: 
Verbaal en non-verbaal contact leggen met de lln.
Gedrag; echt zijn, zelfverzekerd staan, rondlopen en gesprekjes aanknopen. Op tijd in de les zijn. Afstemmen op wat de leerling bezighoudt. 

Tijd; ca 10 min. informele fase.

2) Presentator, vangt de aandacht
Effect op leerling: De leerling richt zijn aandacht op de docent en op wat hij of zij te zeggen heeft.

De aandacht vangen is het meest energievretende moment van de les.( aankijken,monden dicht, pennen neer)
Doen door:
centrale plaats in het lokaal innemen, de leiding nemen in woorden ondersteunt door de gebaren. De openingszin goed voorbereiden!


Tijd; 2-4 min.

3) Didacticus, geeft instructie


Effect op leerling: De leerling begrijpt datgene wat hij of zij moest leren. 

Doen door:
complete instructie geven op een heldere
manier, bij uitleg hardop denken. Voordoen, activeren,
overlaten, op lln afstappen en vragen wat de reden is
dat ze niet aan het werk kunnen.

4) Pedagoog, houdt orde en zorgt voor werksfeer.

Effect op leerling:  De leerling voel zich veilig en gewaardeerd zodat hij aan leren toekomt.

Doen door:
Duidelijk zijn in het hanteren van regels / verwachtingen
geformuleerd in gedragstermen, bekrachtigen van en corrigeren op gedrag,
niet op de persoon, wenselijk gedrag benoemen,
waardering uitspreken als de lln zijn gedrag herstelt,
ontspannen en rustig praten, lijst met overtredingen en
correcties paraat hebben.

5) Afsluiter, alle rollen komen samen, afscheid
nemen van elkaar.

Effect op leerling: weet hoe de les paste in het geheel, kan door goede afsluiting richten op de volgend les, heeft voldoende informatie/ gereedschappen/zelfvertrouwen om huiswerk te kunnen maken.  

Doen door: De tijd nemen om af te sluiten, les met elkaar
samenvatten, reflekteren, huiswerk opgeven. tevreden
ontspannen handelen, regels benoemen voor het
opruimen.

Tijd; 5-15 min


Goed lesgeven houdt dan in dat je goed kijkt naar wat je leerlingen nodig hebben en daar je een of meerdere rollen op aanpast.


bron: http://www.montessoricollege.nl/media/26720/Kaart%20vijf%20rollen%20MC.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen