vrijdag 25 januari 2013

Gedrag is voorspelbaar!

Een paar jaar geleden heeft een zekere Marzano onderzoek gedaan naar factoren die de leerprestaties van leerlingnen bepaalden. Een leuke conclusie was dat de kwaliteit van de leerkacht meer invloed heeft op de leerprestaties dan de kwaliteit van de school als geheel.
Een goede leerkracht op een slechte school geeft zelfs betere prestaties dan een slechte leerkracht op een goede school. Kortom de leerkracht doet er toe!

Wat mij betreft is een belangrijke consequentie van dit inzicht dat je gedrag van leerlingen (prestaties leveren is ook een vorm van gedrag) kunt zien als feedback op je handelen.

Dat geldt voor positief gedrag.Wanneer leerlingen aardig zijn en hard werken, dan komt dat vooral door jouw inzet. Andersom werkt het ook. Negatief gedrag wordt ook voor een groot gedeelte door jouw handelen geïnitieerd.

De vraag is natuurlijk hoe die wisselwerking tussen jouw gedrag en de reacties van de leerlingen er precies uit ziet. Dat is nog knap lastig om een aantal redenenen:

1. Veel interactie is zo snel dat het nauwlijks te zien is. Videobegeleiding kan hier echter wel wat bij helpen.

2. Gedrag, de interpetatie ervan en de emoties die hier bij spelen zijn volledig in elkaar verweven. Interpretaties en emoties zijn niet goed te meten / te zien.

3. Geheugen speelt een cruciale rol! Wat je ook niet ter plekke kunt zien is wat er allemaal aan vooraf is gegaan. Een goede les waarbij de leerlingen precies weten wat ze moeten doen, is het resultaat van een proces.

Zo zijn er nog wel wat redenen. Kern van het verhaal. Helaas zit je niet een lab, je bent geen wetenschapper en leerlingen zijn geen ratjes (hoewel daar de meningen wel eens over verdeeld zijn) Dus je zult nooit zeker weten welk interventie precies goed of fout is.

Maar er hoop! Hoewel je niet precies kunt voorspellen dat de temparatuur op 15 juni 32 graden zal zijn, kun je wel met grotere zekerheid voorspellen dat het gemiddeld in juni warmer zal zijn dan in december.
Ook in de klas geldt dat. Hoewel je niet precies per leerling kunt voorspellen hoe hij of zij zich gaat gedragen, is op een hoger abstractieniveau wel het e.e.a. te voorspellen. Een mooi voorbeeld daarvan is de fasering van het groepsvormingsproces. Groepen gaan door bepaalde fasen heen en dan weet je ook met welke vragen en uitdagingen de leden van de groep (leerlingen) te maken zullen krijgen in het jaar. Je kunt wanneer je leelringen kent, ook een redelijke inschatting maken hoe de betreffende leerling daar op zal reageren en dus kun je wel anticiperen.

Net als bij het weer. Ook al weet je niet precies hoe koud het zal zijn in December, koop in ieder geval een warme trui. Wat ga jij doen om je groep door de komende fasen heen te lootsen? 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten