dinsdag 11 december 2012

De leerkacht als beslisser

Management is het afstemmen van mensen en middelen zodat doelen bereikt kunnen worden. Nou dat lijkt makkelijk. Zorg ervoor dat je op tijd de mensen bij elkaar hebt, dat ze over de juiste materialen en gereedschappen beschikken en zet ze aan het werk.

Maar…...


Mensen gaan niet zomaar voor je aan het werk, machines gaan stuk, materialen zijn er niet of niet goed en als klap op de vuurpijl verandert je omgeving ook nog eens zoveel dat je oorspronkelijke doelen misschien niet eens meer relevant zijn. Voor je het weet heeft de werkelijkheid je ingehaald.
Daarom is het handig om cyclische te werken :

PLAN : Kijk naar huidige situatie, kijk naar je doelen en ontwerp een plan voor de uitvoering van deze werkzaamheden..
DO : Voer de geplande werkzaamheden uit.
CHECK : Meet het de voortgang van de werkzaamheden en toets deze aan de vastgestelde doelstellingen.
ACT : Bijstellen aan de hand van de gevonden resultaten bij CHECK. Dit kan bijstellen van de geplande werkzaamheden zijn of bijstelling van de doelstellingen.

Vooral op het gebied van mensen betrokken houden bij je doel en je plan, moet je voortdurend alert blijven en bijsturen (nieuwe beslissingen nemen) . Communicatie en motivatie van mensen.

Bij het doorlopen van deze cyclus nemen sommige mensen betere beslissingen dan andere. Hierdoor worden bijvoorbeeld doelen sneller en goedkoper gehaald, met minder stress en onzekerheid. M.a.w. door betere beslissingen wordt er effectiever en efficiƫnter gewerkt.

Er is natuurlijk een leger aan mensen die zich hebben beziggehouden met de kwaliteit van beslissingen. Twee personen spreken mij echter bijzonder aan:

1. Mijnheer Covey met zijn Circle of Influence. Zie vorige entry
2. Mijnheer Gunster met zijn theorie over omdenken versus vastdenken.

Wat is omdenken?
(dacht om, h. omgedacht); (denk) techniek om problemen te transformeren in mogelijkheden, syn. ja-en-denken; vgl. tegenoverg. vastdenken, ja-maar-denken)

Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws.

Omdenken is een techniek, die bestaat uit 2 stappen:
Deconstrueren is van het probleem een feit maken. Je neemt een probleem, haalt daar af wat-er-zou-moeten-zijn en houdt dat-wat-er-is over.
Construeren is het transformeren van bestaande feiten tot een nieuwe mogelijkheid. Je start met een feit, en kijkt wat je daar mee zou kunnen doen. Kind kan de was doen.

Het omgaan met kinderen vraagt van docenten heel veel. Voortdurend moeten ze bijsturen, anticiperen en reageren. M.a.w. voortdurend beslissingen nemen. Gunster heeeft daar een heel erg nuttig boekje geschreven:


Het zorgt ervoor dat je betere beslissingen gaat nemen in de omgang met 'lastige' kinderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten